Recruitment software

Recruitment technologie: hoe pak je het aan?

Hoe zit het nou met die autodealer en de rijschool? 

In een eerder artikel daagde ik leveranciers van recruitmentsoftware uit om te reageren op mijn stelling dat hun rol niet veel verder zou moeten gaan dan het leveren en onderhouden van goed werkende software. “Een autodealer is geen rijschool”, dus het adviseren over de uitvoering van het primaire proces moet je aan een specialist overlaten. 

Nou, de handschoen is opgepakt! Mijn beeldspraak sprak kennelijk tot de verbeelding, want ik heb heel wat bijgeleerd over de autowereld.

Soms werd de analogie doorgevoerd tot het chassis, de carrosserie, de motor en zelfs de banden. Ook werd het onderscheid gemaakt tussen een personenauto en een bedrijfswagen. Om nog maar niet te spreken van de verschillende automerken natuurlijk! Zelfs de zelfrijdende auto (‘Hoezo rijles?’) kwam voorbij.

Ook mooi om te zien is, dat enkele leveranciers reageerden die ik oorspronkelijk niet had aangeschreven. Omdat ik hen in een ander ‘hokje’ (corporate, tooling) had geplaatst of omdat ik hen simpelweg nog niet kende. Ook hun visie was verhelderend in deze discussie.

Drie denkrichtingen

Grof gezegd zijn er drie denkrichtingen in leveranciersland. Allereerst de leveranciers die bewust focussen op hun product en die de inrichting van de recruitment zelf overlaten aan de klant of diens adviseur. Aan de andere kant zijn er leveranciers die ervoor kiezen om hun klant zo goed mogelijk zelf vooruit te helpen en die dus een veel bredere invulling geven aan hun rol. De derde denkrichting vindt eigenlijk dat begeleiding helemaal niet nodig zou moeten zijn als het pakket gebruiksvriendelijk genoeg is.

Focus op je kern

Verschillende partijen onderschrijven mijn stelling dat focus belangrijk is. 

Specialisten voor de carrosserie

Roel Waals van m|ployee (staffing software voor de front-, mid-, en Backoffice) ziet zichzelf niet als autodealer maar als de leverancier van de motor en het chassis van een Formule 1 auto. Voor de carrosserie en de opties sluit hij specialisten aan. Met lede ogen ziet hij “hoe van de softwareleverancier vaak verlangd wordt om even het proces in te richten of hier vergaande adviezen in te geven, omdat de kennis van de klant over interne processen voor automatisering niet volstaat.”

Voeg waarde toe waar het zin heeft

Joris Biersteker van TechRebels (leveren geen standaard software, maar bouwen custom oplossingen) zoekt altijd naar de beste oplossingen voor zijn klanten: “Gebruik bestaande pakketten en tools voor waar ze goed in zijn en voeg waarde toe waar het zin heeft. Wij pakken onze rol als het gaat om de digitale strategie. Gaat het om kennis van de processen of specifieke branchekennis, dan sluiten wij daar specialisten voor aan.”

Geen stap overslaan

Hoewel bijna alle consultants van de HelloFlex Groep als intercedent op een uitzendbureau hebben gewerkt en goed in staat zijn om klanten te adviseren, vindt Jochem Eerden dat niet bij hun rol passen: “Als je tijdens de implementatiefase begint te adviseren, sla je een belangrijke stap over in het proces. Helaas zien wij dat veel organisaties vastgeroest zitten in hun (huidige) processen. Het is van groot belang dat uitzendorganisaties voldoende tijd reserveren voor de zoektocht naar een nieuw softwarepakket. Het begint bij het goed in kaart brengen van de huidige werkprocessen. Als deze helder zijn, is het tijd voor het uitwerken van de gewenste nieuwe situatie. Juist het overstappen op een nieuw softwarepakket geeft de mogelijkheid om eens kritisch naar jezelf en je processen te kijken. Een extern consultant kan hier enorm bij helpen, omdat deze anders kijkt dan iemand die vastzit in zijn dagelijkse operatie. Onze Customer Success Consultants implementeren dan de software aan de hand van de gewenste werkprocessen.

Breed takenpakket

Andere leveranciers zien een bredere rol voor zichzelf weggelegd. 

Ervaring

Michiel Cobben van Zoho ziet wel een rol in advies, mede door de lange recruitmentervaring voordat hij ATS en CRM ging verkopen. 

Taal van de gebruiker

Esther IJsselstijn van E-matcher herkent zich weliswaar erg in de visie dat een softwareleverancier zich vooral met het ontwikkelen van software moet bezig houden, maar zij ziet zichzelf niet als softwareleverancier: “Wij zijn eigenlijk geen softwarebedrijf. Ja, wij leveren een SaaS oplossing en onderhouden deze. Onze medewerkers hebben hun sporen verdiend in de uitzend- of detacheringsbranche (zowel in de frontoffice als in de backoffice). Deze enorme kennisbank betekent dat wij letterlijk de taal van de gebruiker spreken. Bovendien werken wij zelf met e-Matcher waardoor wij zelf ervaren waar een gebruiker tegenaan loopt in de praktijk. Natuurlijk kennen wij de frustratie van wat wij PICNIC noemen…. ‘Problem in chair, not in computer’, maar de truc is dat we het begrijpen en met veel geduld extra aandacht besteden aan deze gebruiker zodat hij/zij ook ervaart dat software wel degelijk vóór je kan werken.”

Niet iedere partij kan het

Ook YellowYard vindt dat zij, ook gezien hun branche kennis, juist wel de rol van adviseur moeten innemen. Manon Bouwen: “Niet iedere klant heeft behoefte aan alles wat wij kunnen bieden. Daar adviseren we hen in. Door onze ervaring, het feit dat veel van onze mensen ook aan de praktische recruitment kant hebben gewerkt, zijn wij daar bij uitstek geschikt voor. In de praktijk komt dit eigenlijk altijd neer op een kritische blik op de processen van een klant; vaak zien we dat deze niet optimaal lopen of ingericht zijn. Wat we proberen te bereiken is dat men efficiënter gaat werken, ongeacht welke modules ze daarvoor nodig hebben. We bemerken dat klanten juist waarderen dat onze dienstverlening verder gaat dan alleen het ATS. Ik ben met je eens dat niet iedere partij dit kan c.q doet; wij kiezen er echter heel bewust voor dit wél te doen.”

Nuance

Don van Hal ziet dat de klanten van Digivotion behoefte hebben aan hulp bij het digitaliseren. “Ik hoor vaak ‘jullie zijn toch niet ook zo’n software club dat z’n spul installeert en vervolgens nooit meer wat laat horen?’ Daarnaast willen veel MKB’ers niet te veel leveranciers. Als digibeet is dat niet te managen.” Wel laat hij zaken als design, content en online marketing graag liggen bij de specialisten op dat gebied. “Schoenmaker blijf bij je leest. Maar dat kunnen dus best 2 leesten zijn!”

Randvoorwaarden

Ook Jonathan Lammers van Nedap Staffing Solutions (dat trouwens veel meer kan dan ‘uren registreren’ waar ik hen van kende) geeft een mooie nuance: “Ik denk dat je als softwareleverancier prima een adviserende rol kunt spelen binnen het inrichten van het totale applicatielandschap of het recruitmentproces. Je moet dan wel aan minimaal drie zaken moet voldoen: 

  1. Ken je klant door en door en weet exact waar de wensen/behoeften/problemen zitten;
  2. Zorg dat je de leveranciersmarkt kent binnen het gedeelte waarin je adviseert; 
  3. Ten slotte moet je objectief kunnen zijn en vanuit oprechtheid de klant het beste adviseren. Punt drie is altijd van belang, anders kom je later in de problemen”.

Met name bij de laatste punten is het een dunne lijn. “Soms is het beter om samen te werken met een externe specialist. Iemand extern laten meekijken is dus nooit een ‘slecht’ idee bij grotere trajecten.”

Personenauto versus vrachtwagen

Tool2Match is een ATS dat veel ingezet wordt voor MKB ondernemers met een beperkt aantal vacatures. Jeroen Bergen vergelijkt het met een personenauto. “Ik denk dat goede ATS software weinig onboarding behoeft. Voor LinkedIn, Facebook of het gebruik van je smartphone hebben de meeste recruiters ook  geen cursus gevolgd. Terwijl alle recruiters er actief gebruik van maken. Als je voor een ATS écht een rijschool nodig hebt om te leren hoe je het moet gebruiken, dan betekent dat in essentie dat de software gewoon niet gebruikersvriendelijk genoeg is!” De nuance zit in het keuzeproces en in de bureauwereld, waar het ATS (“ een vrachtwagen”) een onmisbaar hulpmiddel is. “Een vrachtwagen is complexer, vervult een andere behoefte en er zitten essentiële functionaliteiten op die een personenauto in zijn geheel niet kent. Je hebt er een apart rijbewijs voor nodig en de investering is van totaal andere orde dan bij de aanschaf van een personen auto. Voor het keuzeproces en de inrichting (implementatie) van een ATS heb je soms ook hulp nodig. Zeker bij complexere organisaties.”

Gebruiksvriendelijke software

“Waarom zou je nog zelf moeten rijden, de toekomst begint met auto-pilot… 😉 “, aldus Marc Gruben van ForceFlow. In zijn optiek heeft een recruiter helemaal geen rijbewijs nodig, omdat de software zo gebruiksvriendelijk moet zijn dat het zichzelf wijst.

Gebruiksvriendelijkheid

Ook Jeroen Wijninga (RecruitNow) vindt dat het vooral aan de kwaliteit van de software ligt als het niet succesvol ingezet wordt: “waarom ATS-en (recruitment software) voornamelijk niet effectief gebruikt worden heeft vooral te maken met de gebruiksvriendelijkheid, of het de intercedent helpt succesvoller te maken en het feit dat vele ATS- en niet specifiek voor de uitzendmarkt zijn gemaakt. Wanneer je als intercedent, consultant of recruiter gebruik maakt van een ATS wat jou helpt in de realiseren van jouw persoonlijke doelen en ambities, dan ga je dit ATS ook beter en effectiever benutten.”

Platform

Maikel Neelen van Tigris ziet een ander verschil in de aard van de software: “In mijn ogen zit er een groot verschil tussen software en een platform. Uber is ook geen taxibedrijf, Spotify geen platenlabel en Facebook geen nieuwssite. Toch weten deze tech bedrijven zowel de consument als het bedrijf te helpen.”

Mijn mening?

Wat een interessante gesprekken en discussies heb ik gevoerd de afgelopen tijd! Of het mijn mening verder gevormd heeft? Absoluut! Ik ben ervan overtuigd dat sommige softwareleveranciers met hun (branche)kennis veel goeds kunnen doen voor hun klanten. En dat zij écht gemotiveerd zijn om hun klanten te helpen is boven iedere discussie verheven.

De argumenten om breder te kijken dan alleen door de ogen van de leverancier blijven echter ook staan: een leverancier kan nooit 100% objectief zijn en kan moeilijk de hele markt overzien.

Mijn advies is daarom: laat je door een onafhankelijke partij adviseren als je nieuwe technologie wilt selecteren. Heb je de keuze gemaakt, bepaal dan de rolverdeling tussen de leverancier, de externe adviseur/projectleider en de kennis- en cultuurdragers binnen je eigen bedrijf.