n de rubriek Flexvraag van het magazine Flexmarkt beantwoorden Hans Scheers en Henk Geurtsen van Experts in Flex vragen in de flexbranche.
1. Waarin moet ik investeren als ik mijn recruitment wil verbeteren?
Dat ligt eraan waar je nu staat. Een belangrijke eerste stap is het voor elkaar hebben van je basis infrastructuur: een systeem dat je recruitment ondersteunt. Meestal spreken we over een recruitmentsysteem of Applicant Tracking System (ATS). Heb je dat voor elkaar en functioneert dat goed, dan pas kun je alles er omheen effectief organiseren.
2. Welke wervingskanalen zijn momenteel het meest succesvol?
De actief werkzoekenden bereik je nog steeds het beste met vacatures. Op je eigen website, aangevuld met plaatsingen op jobboards. Deze laatste hebben over het algemeen een veel groter bereik dan je eigen site, maar de kosten lopen snel op. Ook kan je actieve kandidaten actief opzoeken (in cv-databases of op LinkedIn); we spreken dan over ‘sourcing’. Houd er rekening mee dat deze actieve groep betrekkelijk klein is; iets meer dan 10% van de beroepsbevolking
3. Hoe vind je mensen die niet actief op zoek zijn?
Bijna de helft van de beroepsbevolking is ‘latent’ werkzoekend. Zij zoeken niet actief, maar als er een mooie baan langs komt, zijn zij daarvoor in. Ook deze groep kan je via sourcing bereiken. Of je probeert ze te verleiden op plekken waar zij ‘toevallig’ zijn. Hiervoor zijn sociale media nuttige wervingskanalen. Of je kiest voor traditionelere middelen als banners, advertenties of bedrijfswagens. Besef dat je maar heel kort gelegenheid hebt om de aandacht te trekken. Je zult je doelgroep dus moeten ‘raken’ met een aantrekkelijke boodschap!
4. Hoe weet ik welke middelen scoren?
Meten is weten. Gelukkig zijn er externe bronnen waar veel doelgroep informatie beschikbaar is. Maar registreer het ook vanuit je eigen praktijk! Leg vast waar je kandidaten vandaan komen. Maar kijk ook verder dan alleen de aantallen die instromen; de ene bron kan betere kandidaten opleveren dan de andere. Leg dus ook vast waar de passende kandidaten vandaan komen. Bijvoorbeeld de mensen die je gaat voorstellen en de mensen die uiteindelijk geplaatst worden!
5. Is ChatGPT een gamechanger?
ChatGPT kan je het leven een stuk gemakkelijker maken. Vooral bij het schrijven van vacatureteksten. Maar bedenk dat de informatiebron van ChatGPT is, wat anderen op Internet hebben geplaatst. Wil je echt onderscheidend zijn, dan zal je toch zelf aan de slag moeten! Maar door de juiste vragen te stellen, kan ChatGPT je een flink stuk vooruit helpen!
6. Welke ontwikkeling gaat de wereld van recruitment veranderen?
Competentiegericht matchen. Minder kijken naar wat iemand in het verleden gedaan heeft (het CV), maar naar wat hij of zij in de mars heeft.
7. Is er nog toekomst voor bureaus als het gaat om het werven van personeel?
Absoluut! De eerste belangrijke reden is dat veel werknemers, vooral jongeren, graag enige flexibiliteit in hun werk willen. Vanuit een vorm van rechtszekerheid willen zij graag bij meerdere bedrijven ervaring opdoen. En zelf inspraak hebben in wat ze wel en wat ze niet doen. De tweede reden is dat bureaus in staat zijn om een relatie op te bouwen met een bestand aan (latent) werkzoekenden. Met de juiste marketingstrategie kan dit echt de kip met de gouden eieren zijn!