Als flexbedrijf betaal je veel geld voor het publiceren van vacatures op jobboards en social media. Daar kun je financieel makkelijk op leeglopen. Zeker nu de arbeidsmarkt historisch krap is en de concurrentie moordend. Ik snap de gedachte, maar levert het voldoende op en is het verstandig? Sta eens stil bij de waarde die je in loop van de tijd hebt opgebouwd in je eigen database.
Hoe is de situatie op de arbeidsmarkt?
11,6% van de Nederlandse beroepsbevolking is actief op zoek naar een (nieuwe) baan. Deze mensen kan je bereiken via het publiceren van vacatures. Dit zijn ook de mensen die hun profiel op cv-databases achterlaten.
Een veel groter deel, ruim 45%, is ‘latent werkzoekend’. Zij zoeken niet actief naar een baan, maar als ze een aanbod krijgen dat bij hen past, dan staan ze daarvoor open.
Een ander interessant cijfer is dit: 20% van de beroepsbevolking heeft het afgelopen jaar een (nieuwe) baan gevonden. Er is dus flink wat activiteit op de arbeidsmarkt.
Wat betekent dat voor je recruitmentstrategie?
Voor de actief werkzoekenden zijn jobboards en cv-databases prima middelen. Mensen die daar actief zijn, zijn bemiddelbaar. Ze vormen het ‘laaghangende fruit’. Nadeel is wel, dat al je concurrenten deze mensen ook weten te vinden. En het is maar een klein deel van het totale potentieel.
De latent werkzoekenden zullen niet snel op zoek gaan naar vacatures. Die moet je anders benaderen. Via LinkedIn bijvoorbeeld. Of je zorgt dat je goed zichtbaar bent als aantrekkelijke werkgever. Offline of door te adverteren op social media platformen. Vrijwel iedereen is immers actief op sociale media.
Bovenstaande strategieën zijn allemaal gericht op nieuwe instroom. Van mensen die je nog niet kent. Maar hé, als bemiddelaar heb je in de loop van de tijd al veel mensen leren kennen. In je opgebouwde bestand zitten zowel mensen die niet (meer) op zoek zijn naar een baan als mensen die wel actief of latent werkzoekend zijn. Mensen die jij eerder aan het werk hebt geholpen, kunnen (weer) op zoek zijn naar een nieuwe baan. Hetzelfde geldt voor mensen die in het verleden bij je gesolliciteerd hebben of door je benaderd zijn geweest. Het werken vanuit je eigen bestand heeft flinke voordelen:
- Het kost geen geld om de mensen te benaderen; die investering heb je in het verleden al gedaan;
- Je hebt al in meer of mindere mate een relatie opgebouwd met deze mensen;
- Je hebt ze behoorlijk ‘exclusief’; ze zijn minder zichtbaar voor je concurrenten.
“Leuk verhaal” hoor ik je zeggen, “maar waarom halen de meeste bureaus dan zo weinig resultaat uit hun eerdere contacten?”
Hoe benut je dat eigen bestand? – 4 aanbevelingen
Ik merk dat veel bureaus in hun werkproces te weinig aandacht besteden aan het relatiebeheer met hun kandidaten.
Daarom formuleer ik hier de vier belangrijkste aanbevelingen voor dat relatiebeheer:
- Zorg dat je relevante mensen in je bestand hebt. Het heeft geen zin om kandidaten op te nemen die niet in de doelgroep van je bureau vallen. Zorg daarom voor een goede selectie aan de poort. Daarmee voorkom je vervuiling;
- Zorg dat je zelf relevant bent voor je kandidaten. Geven én nemen is de basis van iedere relatie. Ook als je een kandidaat nu niet kunt plaatsen, moet je zorgen dat je iets te bieden hebt. Wat dat is? Dat is voor iedereen anders. Bijeenkomsten, trainingen of interessante nieuwtjes; zoek wat bij jouw bedrijf past en bied dat je kandidaten aan. Zit dat er niet in, zorg dan in ieder geval dat je in contact blijft met je kandidaten. Uiteindelijk wil je dat ze aan jou denken op het moment dat ze op zoek gaan naar een nieuwe baan;
- Zorg dat je de juiste gegevens vastlegt. Gegevens om te kunnen matchen en gegevens om contact te kunnen leggen. Als je iets te bieden hebt (een vacature, nieuws of iets anders), wil je de relevante mensen kunnen selecteren om dit aanbod gericht te kunnen brengen. En dan moet je ze uiteraard ook nog kunnen bereiken.
- Weet wat er speelt bij je kandidaten. In het ideale plaatje weet jij dat iemand op zoek gaat naar een nieuwe baan voordat deze zich bij je concurrenten gaat oriënteren. In contact blijven is het belangrijkste middel om dit te bereiken. Is je bestand groot, dan biedt Recruitment Marketing Automatisering uitkomst.
En de privacyregels van de AVG dan?
Het liefst zou je de gegevens van iedereen die ooit met je in contact is geweest bewaren. Maar je wordt beperkt door de AVG. Toch?
Nee dus! Zie de AVG niet als een beperking. Zie de wet als een stok achter de deur om te zorgen dat je database actueel blijft. Als je een jaar lang geen contact hebt gehad, dan ben je écht niet relevant voor die persoon. De kans dat je hem of haar kunt plaatsen, is dan heel klein.
Dat betekent niet dat je moet streven naar een kleine database. Maar wel dat je moet zorgen voor een relevant bestand. Dat doe je door een actieve contactstrategie. Doe je dat, dan zullen mensen het geen enkel probleem vinden om jou toestemming te geven om hun persoonsgegevens te bewaren.
Haal meer waarde uit je eigen database
Meer waarde uit je database halen begint met het doordacht omgaan met je kandidaten. Er is mooie tooling beschikbaar om dat te ondersteunen. Vaak kan dat zelfs volledig geïntegreerd worden met je recruitmentsysteem. Bedenk eerst hoe je wilt omgaan met je database. Als je dat weet, zoek er dan de tooling bij om dit efficiënt te kunnen doen. Win zo nodig advies in bij deze zoektocht naar de best passende systemen.
Deze blog verscheen ook op Flexnieuws