7 vragen over…  recruitment tooling

In de rubriek Flexvraag beantwoordt Hans Scheers, partner bij Experts in Flex in het Flexmarkt Magazine vragen over onderwerpen in de flexbranche. Een vraag aan ons stellen? Stuur een mail naar info@expertsinflex.nl

  1. Welke recruitment tool mag niet ontbreken?
    Eigenlijk is het geen tool, maar een recruitment systeem: het Applicant Tracking System (ATS). Het ATS is de basis voor het primaire proces. Je slaat er de gegevens van alle kandidaten en opdrachtgevers in op en matcht er tussen vraag en aanbod. Een ATS – mits goed ingericht én goed gebruikt – zorgt voor een vloeiend werkproces. In mijn blogs besteed ik regelmatig aandacht aan de keuze, implementatie en gebruik van het ATS. 
  2. Wat mag een recruitment tool kosten?
    Maak voor het gebruik van een recruitment tool altijd een ‘business case’. Zet de voordelen (tijdwinst, vinden van onbekende kandidaten, hogere omzet, kostenbesparing) af tegen de kosten. Zo kun[HG1]  je zelf bepalen of de tool nuttig voor je is. Veel tools hebben een introductie abonnement, waarin je vrijblijvend kunt ondervinden wat het oplevert.
  3. Zijn er gratis tools die je kunt aanbeven?
    ChatGPT kan natuurlijk niet ontbreken. Het is weliswaar geen specifieke recruitment tool, maar zeer bruikbaar voor recruitment. Om efficiënt te werken, kan je daarnaast kandidaten zelf de mogelijkheid geven om een afspraak in je agenda in te plannen. Calendly heeft hier een gratis ‘instapmodel’ voor. Ten slotte zijn er verschillende tools die het gemakkelijk maken om de contactgegevens van gevonden kandidaten te achterhalen (Lusha, ContactOut) of tools die je helpen bij het maken van geavanceerde ‘boolean’zoekopdrachten (Recruitin, BooleanAssistant).
  4. Hoe kan ik vacatures het beste publiceren?
    Grote jobboards hebben een groter bereik dan de eigen website. Om vacatures op meerdere jobboards te plaatsen, kan je gebruik maken van een zogenaamde ‘multiposter’. Dan hoef je niet meerdere keren te ‘knippen en plakken’. Het alternatief is om een XML-feed te laten maken die jobboards kunnen uitlezen. 
  5. Zijn er tools die het sourcen van personeel ondersteunen?
    Er zijn verschillende bronnen van potentiële kandidaten. Naast LinkedIn hebben veel jobboards een eigen cv-database. Om de juiste kandidaat te vinden zijn heel wat tools beschikbaar. LinkedIn Recruiter ondersteunt het zoeken en benaderen op LinkedIn. Tools als RecruitRobin, TalentWatch of Kandido, zoeken in meerdere platforms tegelijk. 
  6. Welke tools helpen om het sollicitatieproces efficiënter te maken?
    Er zijn tools die de ‘journey’ van de kandidaat automatiseren. Zij vragen informatie op, reageren op grond van de antwoorden van de kandidaat en doen zo de eerste selectie. Komt de kandidaat door de voorselectie, dan maakt deze direct een afspraak voor een persoonlijke kennismaking in de agenda van de recruiter. Sommige van deze tools gebruiken WhatsApp (bijvoorbeeld Joboti), anderen hebben hun eigen platform (Jobrock, Minggo).
  7. Wat zijn de ontwikkelingen bij het matchen van vraag en aanbod?
    Ieder ATS kan tot op zekere hoogte matchen. De basis is het filteren op grond van velden die in de database staan. Vaak is er aanvullend een semantische matchingtool geïntegreerd. Deze tools ‘begrijpen’ het CV en de vacature en laten hun technologie de juiste match maken. Bij de match wordt steeds meer naar achterliggende competenties gekeken en minder naar ‘harde’ criteria als opleiding of functie. Wat in de toekomst steeds belangrijker wordt, is de combinatie met een (online) assessment. Dat geeft je de mogelijkheid om verder in te zoomen op drijfveren, softskills en teamsamenstelling.