Diversiteit tilt flexbedrijf naar hoger niveau

Binnen organisaties zie je vaak homogeniteit in teamsamenstelling. Terwijl diversiteit, zeker ook in de flexbranche met soms meerdere vestigingsteams, essentieel is. Intercedenten en vestigingsmanagers met verschillende talenten vullen elkaar aan. Dat stelt Bert Visser, coach en partner bij Experts in Flex, in zijn blog voor Flexmarkt.
Bert Visser (Experts in Flex)

Diversiteit in een samenleving is een groot goed. Kijk bijvoorbeeld maar naar de sport. Het Nederlands elftal bestaat voor een deel uit spelers van niet-Nederlandse afkomst. En de Nederlandse kampioen hardlopen is Sifan Hassan. Maar ook zijn we rijk met vele restaurants met buitenlandse gerechten op de kaart. Ook de Hollandse stamppot van 50 jaar geleden is totaal anders en lekkerder van smaak geworden. We genieten er allemaal toch van.

Aanvullend werken

In een organisatie is diversiteit echter ook van groot belang om als team beter te presteren. Niet alleen de verschillende afkomst van mensen met hun cultuurinbreng. maar vooral diversiteit vanuit de verschillende talenten die mensen meebrengen in de teams in een organisatie. Diversiteit kan in veel gevallen leiden tot complementariteit; aanvullend werken. Waar het ene teamlid zorgt voor gedrevenheid, vult de ander juist aan door de sfeer in het team goed te houden. Waar de één de ideeën in een team aanbrengt, zorgt de ander weer voor de vertaling naar praktische procedures. Waar het ene teamlid zorgt voor voortgang in de besluitvorming, is de ander weer actief met het zorgvuldig nalopen van de verschillende activiteiten.

Heterogeniteit

Een goed flexbedrijf maakt gebruik van deze diversiteit en stelt zijn teams zo samen dat dit op alle echelons in de organisatie werkt. De heterogeniteit geldt dus niet alleen voor de samenleving als rijkdom, maar ook voor organisaties leidt dit tot presteren op hoger niveau met betere resultaten.
Maar binnen kleine teams zie je vaak homogeniteit in teamsamenstelling. Natuurlijk denk je dat dit in jouw organisatie of team niet het geval is, maar meestal wordt er bij sollicitaties uitgebreid gekeken naar vakkennis en worden de karaktereigenschappen meer op gevoel geselecteerd. Mensen zijn geneigd om collega´s met eenzelfde karakter aan te nemen. Of men dan echt een welkome aanvulling is voor het team is maar zeer de vraag. Men krijgt op die manier meer van hetzelfde qua talenten en kwaliteiten in een organisatieonderdeel.

Focus sollicitaties op CV

In veel organisaties, zeker ook in de flexbranche met soms meerdere vestigingsteams, is juist diversiteit essentieel. Te vaak ligt bij sollicitaties het accent op het curriculum vitae. In feite geeft een CV alleen een blik op wat iemand in het verleden gedaan heeft. Het zegt ten dele iets over de talenten/kwaliteiten die de sollicitant heeft als het gaat om het (samen)werken. In een gesprek van driekwartier is het nog maar de vraag of we iemand vervolgens echt leren kennen. Willen we iemand in ons team opnemen, is het van belang juist de kwaliteiten goed in beeld te krijgen om de diversiteit in het team te kunnen bewerkstelligen en medewerkers op een `juiste` werkplek/functie te krijgen.

Intercedenten en vestigingsmanagers

Het teamlid dat de contacten met externen, uitzendkrachten en andere vestigingen onderhoudt, moet extravert, enthousiast en vaardig in communicatie zijn. Maar ook nieuwsgierig zijn, mogelijkheden willen verkennen en contacten kunnen leggen. Talenten die bij intercedenten essentieel zijn. Maar als alle medewerkers in een team deze kwaliteiten hebben, wordt het wel gezellig, maar de vraag is of er wel voortgang is in de werkzaamheden. Er zijn weer anderen nodig om de doelstellingen van het team in beeld te houden en te kunnen behalen. Vestigingsmanagers moeten dynamisch en gedreven zijn om met het team de doelstellingen te behalen, maar tegelijkertijd mogelijke weerstanden in een team bespreekbaar kunnen maken en oplossen.
Die kwaliteiten zijn weer niet essentieel als de dossiers of financiën bijgehouden moeten worden. Dan is een medewerker met nauwgezetheid, precisie en waakzaamheid juist weer van belang om de puntjes op de i te kunnen zetten. Vaak de wat meer introverte medewerkers die geconcentreerd hun werkzaamheden kunnen verrichten.

Meestal zijn de verschillende talenten niet in één persoon vertegenwoordigd. Het analytisch en creatieve talent zit vaak ook niet bij dezelfde medewerker. Juist die diversiteit is van belang om een complementair team te vormen, ieder zijn of haar eigen werkzaamheden te laten uitvoeren en als team toegewijd te werken.